Interviu
su Morihėjum Uešiba
Dviejų
nežinomų žurnalistų interviu buvo išspausdintas 1957 metais
Kovado leidykloje, Tokijuje, japoniškame Kišiomaru Uešibos
Aikido leidime, 198 219 puslapiuose.
Kai
buvau studentas, filosofijos profesorius parodė mums garsaus
filosofo portretą, o dabar, mokytojau, mane nustebino jo panašumas
į jus.
Didysis
mokytojas: Suprantu. Galbūt man reikėjo pasirinkti filosofijos
studijas. Dvasinė mano pusė yra labiau išreikšta nei fizinė.
Sakoma,
kad aikido skiriasi nuo karate ir džiudo.
Didysis
mokytojas: Mano nuomone, tai yra tikras kovos menas, nes jis
pagrįstas universalia tiesa. Visatą sudaro daug skirtingų dalių,
tačiau, kaip visuma, visata yra vientisa tarsi šeima ir
simbolizuoja pirminę taikos būseną. Šitaip suvokiant visatą,
aikido negali būti nieku kitu, išskyrus harmonijos kovos meną. Jis
negali būti prievartos kovos menas. Galima teigti, kad aikido yra
dar vienas visatos kūrėjo pasireiškimas. Kitaip tariant, aikido
yra neaprėpiamas. Todėl ir dangus, ir žemė tampa aikido
treniravimosi vieta. Aikido praktikanto būsena turi būti taiki ir
be smurto. Kalbu apie ypatingą būseną, kurioje prievarta pereina į
harmonijos stovį. Aš manau, kad tai ir yra tikroji Japonijos kovos
menų dvasia. Mes atėjome į šią žemę tam, kad paverstume ją
rojumi. Karo veiksmai tam visiškai nereikalingi.
Tuomet
jis labai skiriasi nuo tradicinių kovos menų.
Didysis
mokytojas: Iš tiesų, labai skiriasi. Jeigu pažvelgtume į praeitį,
pamatytume, kaip netinkamai buvo naudojami kovos menai. Sengoku (paž.
kariaujančios šalys) periodo metu (1482-1558) žemvaldžiai naudojo
kovos menus kaip karo priemonę, siekdami asmeninių interesų ir
tenkindami savo godumą. Aš manau, kad tai buvo neteisinga. Karo
metu aš pats mokiau kareivius naikinti priešus, todėl pasibaigus
konfliktui mane apėmė gilus susirūpinimas. Tai skatino mane
atrasti tikrąją aikido dvasią ir prieš septynis metus man kilo
idėja sukurti rojų žemėje. Mane paskatino tai, kad dangus ir žemė
(t.y. visata) pasiekė tobulumą ir yra pakankamai stabiliame
evoliucijos etape, tačiau atrodo, kad žmonija, o ypatingai japonai,
gyvena suirutėje. Visų pirma, reikia pakeisti šią situaciją.
Šios užduoties įgyvendinimas yra viso pasaulio žmonijos
evoliucijos kelias. Suvokęs tai, padariau išvadą, kad tikroji
aikido būklė yra visa apimanti meilė ir harmonija, todėl kovos
sąvoka aikido yra visa apimančios meilės išraiška. Aš
studijavau aikido, kad galėčiau tarnauti savo šaliai, todėl
aikido dvasia gali būti tik visa apimanti meilė ir harmonija.
Aikido susikūrė veikiamas visatos principų ir todėl jis yra
absoliučios pergalės kovos menas.
Kokie
yra aikido principai? Visuomenė laiko aikido mistišku, tarsi
nindžiutsu, nes jūs, mokytojau, žaibo greičiu pargriaudavote
didesnius už save oponentus ir pakeldavote daiktus, sveriančius
kelis šimtus svarų.
Didysis
mokytojas: Aikido tik atrodo mistiškas. Treniruodamiesi mes visiškai
išnaudojame priešininko jėgą. Kuo daugiau jėgos jis naudoja, tuo
lengviau.
Tuomet
ir džiudo yra aiki, nes jame reikia susiderinti su oponento ritmu.
Stumti, jeigu jis traukia; traukti, jeigu jis stumia. Remdamasis šiuo
principu, priverti jį prarasti pusiausvyrą ir tuomet gali atlikti
techniką.
Didysis
mokytojas: Aikido nėra jokios atakos. Užpuolimas reiškia, kad
dvasia jau pralaimėjo. Mes tvirtai laikomės visiško nesipriešinimo
principo, o tai reiškia, kad nesusiduriame su priešininku. Todėl
aikido nėra varžovo. Aikido pergalė yra masakatsu ir agatsu;
įgaunama absoliuti jėga, kadangi pergalė pasiekiama remiantis
dangaus skirta misija.
Ar
turite mintyje go no sen? (Terminas apibūdina vėluojantį
atsaką į ataką.)
Didysis
mokytojas: Jokiu būdu. Be to, tai nei sensen no sen, nei sen no sen.
Sakyčiau, jei reikėtų paaiškinti žodžiais, kad priešininkas
kontroliuojamas nesistengiant jo kontroliuoti. Kitaip tariant, tai
yra nuolatinės pergalės būsena. Pergalė ar pralaimėjimas neturi
jokios prasmės, todėl aikido varžovo nėra. Netgi jei atsirastų
oponentas, jis taptų tavo dalimi, partneriu, kurį tiesiog
kontroliuotum.
Kiek
technikų turi aikido?
Didysis
mokytojas: Apie 3000 pagrindinių technikų, o kiekviena jų dar turi
16 variantų... Jų yra labai daug. Priklausomai nuo situacijos, gali
atsirasti naujos technikos.
Kada
pradėjote studijuoti kovos menus?
Didysis
mokytojas: Būdamas 14 ar 15 metų. Iš pradžių aš mokiausi Tenšin
Šinjo mokyklos džiudžiutsu pas mokytoją Tozava Tokusaburo, paskui
studijavau Kito, Jagiu,
Aioi ir Šinkage mokyklas. Jos visos buvo džiudžiutsu formos.
Tačiau aš nenustojau
ir toliau ieškojęs tikro kovos meno. Išbandžiau Hozoin mokyklos
sodžiutsu ir kendo. Bendras visų šių sistemų bruožas yra
vienas prieš vieną kovos forma, o tai manęs netenkino. Aš
aplankiau daug šalies vietų, ieškodamas tikrojo kelio ir
treniruodamasis... tačiau visa tai buvo bergždžiai.
Ar
tai buvo asketiškas kario treniravimasis?
Didysis
mokytojas: Taip, tikro kovos meno paieška. Lankydamasis mokykloje,
niekada nemesdavau iššūkio pagrindiniam treniruočių salės
mokytojui. Žmogui, kurio pareiga yra rūpintis treniruočių sale,
labai sunku pademonstruoti savo tikruosius sugebėjimus. Aš
rodydavau jam deramą pagarbą ir mokydavausi. Jeigu nuspręsdavau,
kad esu pranašesnis, pareiškęs pagarbą keliaudavau namo.
Tai
jūs nesimokėte aikido iš pat pradžių. Kada tuomet atsirado
aikido?
Didysis
mokytojas: Prieš tai pasakojau, kaip keliavau, ieškodamas tikro
kovos meno... Būdamas maždaug 30 metų, apsigyvenau Hokaido saloje.
Kartą, lankydamasis Hisada užeigoje Engaru, Kitami provincijoje,
susipažinau su mokytoju Takeda Sokaku iš Aizu klano. Jis mokė
Daito mokyklos džiudžiutsu. Per 30 dienų, kurias praleidau
mokydamasis iš jo, jutau kažką panašaus į įkvėpimą. Vėliau,
siekdamas pažinti esmę, pasikviečiau mokytoją į namus ir, kartu
su 15 ar 16 savo darbuotojų, tapau jo mokiniu.
Ar
jūs atradote aikido studijuodamas Daito mokykloje pas Takeda Sokaku?
Didysis
mokytojas: Ne. Tiksliau būtų sakyti, kad mokytojas Takeda atvėrė
man akis.
Tuomet
kokiomis aplinkybėmis atsirado aikido?
Didysis
mokytojas: Štai kaip viskas atsitiko. 1918 metais mano tėvas
sunkiai susirgo. Aš paprašiau mokytojo Takedos leidimo išvykti ir
susiruošiau namo. Pakeliui sužinojau, kad jei nuvykčiau į Ajabę,
netoli Kioto, ir sukalbėčiau maldą, tuomet bet kokia liga būtų
išgydyta. Nusprendžiau vykti ten ir susitikau su Deguči Onisaburo.
Grįžęs namo sužinojau, kad mano tėvas jau buvo miręs. Aš
nusprendžiau su šeima persikelti į Ajabę, nors tik kartą buvau
susitikęs su Deguči, ir pragyvenau ten iki pat Taišo periodo
pabaigos (apie 1925). Tuo metu man buvo apie 40 metų. Kartą aš
šluoščiausi prie šaltinio. Staiga mano kūną apgaubė daugybė
akinančiai spindinčių blyksnių, nusileidusių iš dangaus. Tą
patį akimirksnį mano kūnas ėmė augti, kol pasiekė visatos dydį.
Apimtas šio jausmo, aš staiga suvokiau, kad nereikia siekti
pergalės. Harmonija yra kovos meno pagrindas. Harmonija turi
persmelkti visą gyvenimą. Tai yra aikido, o taip atrodo senovinė
kendžiutsu kūno padėtis. Po šio įvykio aš nesitvėriau
džiaugsmu ir negalėjau sulaikyti ašarų.
Tuomet
kovos menuose nebūtina būti stipriam. Nuo seniausių laikų yra
mokoma apie kardo ir zen vienybę. Tiesą sakant, kovos menų esmės
negalima suvokti nepakeitus mąstymo. Tokioje būklėję nei tiesa,
nei paklydimas neturi prasmės.
Didysis
mokytojas: Kaip sakiau prieš tai, kovos meno esmė yra masakatsu ir
agatsu kelias.
Aš
girdėjau pasakojimą apie tai, kaip jūs įsivėlėte į kovą su
maždaug 150 darbininkų.
Didysis
mokytojas: Tikrai? Kiek pamenu... 1924 metais mokytojas Deguči,
remdamasis nacionaline politika, iškeliavo į Mongoliją, siekdamas
sukurti didžiąją Azijos bendruomenę. Aš išvykau kartu su juo,
nors man siūlė stoti į kariuomenę. Mes keliavome po Mongoliją ir
Mandžiūriją. Pastarojoje šalyje susidūrėme su grupe raitų,
ginkluotų plėšikų ir kilo smarkus susišaudymas. Aš ėmiau
atsišaudyti su mauzeriu ir tuomet puoliau bėgti į jų tarpą,
įnirtingai juos atakuodamas. Jie išsisklaidė. Man pavyko išvengti
pavojaus.
Mokytojau,
jūs turite daug ryšių su Mandžiūrija. Tikriausiai ten praleidote
daug laiko?
Didysis
mokytojas: Po to įvykio ne kartą buvau Mandžiūrijoje. Aš buvau
Šimbuden
organizacijos ir Mongolijos Kenkjoku universiteto patarėjas kovos
menų klausimais. Dėl minėtos priežasties, aš būdavau maloniai
priimamas.
Šosetsu
Šinčio žurnalui Hino Ašihei parašė pasakojimą pavadinimu
Oja no za, kuriame pasakoja apie sumo pasaulio maištininko
Tenriu Saburo jaunystę ir jo susidūrimą su aikido ir tikrąja jo
dvasia. Ar tai kaip nors susiję su jumis, mokytojau?
Didysis
mokytojas: Taip.
Ar
tai reiškia, kad jūs pažinojote Tenriu?
Didysis
mokytojas: Taip. Jis gyveno mano namuose apie tris mėnesius.
Ar
tai nutiko Mandžiūrijoje?
Didysis
mokytojas: Taip. Aš susipažinau su juo, kai mes šnekučiavomės po
10 Mandžiūrijos vyriausybės įkūrimo metinių šventės. Tarp
vakarėlio dalyvių buvo išvaizdus vyras, kurį daugelis ragino
tokiais komentarais, Šis mokytojas turi didžiulę jėgą. Ar
nenorėtum išbandyti jėgų su juo?. Aš paklausiau greta manęs
stovėjusio asmens, kas yra tas žmogus. Man paaiškino, kad jis yra
garsusis Tenriu, kuris pasitraukė iš sumo imtynininkų asociacijos.
Tuomet buvau pristatytas jam. Galų gale mes nutarėme išbandyti
vienas kito jėgas. Aš atsisėdau ir pasakiau Tenriu, Prašau,
mėginkite mane pastumti. Stumkite stipriai, nėra reikalo taupyti
jėgų. Jis negalėjo pajudinti manęs nei per colį, kadangi aš
žinojau aikido paslaptis. Tai nustebino netgi Tenriu. Po šio įvykio
jis ėmė studijuoti aikido. Jis buvo geras žmogus.
Mokytojau,
ar jūs taip pat buvote susijęs su laivynu?
Didysis
mokytojas: Taip, pakankamai ilgą laiką. Karinio jūrų laivyno
akademijoje ėjau nepilno etato dėstytojo pareigas apie 10 metų nuo
1927 ar 1928 metų.
Ar
mokydavote kareivius dirbdamas karinio jūrų laivyno akademijoje?
Didysis
mokytojas: Aš dažnai mokiau kariuomenės prašymu. 1927 ar 1928
metais pradėjau dirbti karinio jūrų laivyno akademijoje. Maždaug
1931 ar 1932 metais Tojamos mokykloje pradėjau vesti kovos menų
kursus kariuomenei. 1941 1942 metais mokiau aikido karo policijos
akademijos studentus. Kartą, karo akademijos direktoriaus generolo
Tošie Maeda kvietimu, atlikau aikido demonstraciją.
Mokydamas
kareivius turėjote patirti daug nuotykių.
Didysis
mokytojas: Taip. Kartą netgi buvau užpultas iš pasalų.
Ar
todėl, kad jie laikė jus reikliu mokytoju?
Didysis
mokytojas: Ne, ne todėl. Jie norėjo patikrinti mano jėgas. Tai
nutiko tuomet, kai pradėjau mokyti karo policiją aikido. Vieną
vakarą, eidamas per treniruočių aikštę, pajutau kažką keisto.
Jutau, kad kažkas nutiks. Staiga, iš visų pusių pasirodė daug
kareivių, kurie buvo pasislėpę daubose ir už krūmų, ir apsupo
mane. Jie puolė apsiginklavę mediniais kardais ir mediniais
šautuvais. Aš buvau pratęs prie tokių dalykų, todėl nekreipiau
dėmesio. Sukdavausi į vieną ir į kitą pusę, kai jie mėgindavo
smogti man, ir jie lengvai krisdavo stumtelėti. Galų gale, visi
neteko jėgų. Šiaip ar taip, pasaulis pilnas netikėtumų. Kartą
susitikau su vienu iš mane užpuolusių vyrų. Aš esu Vakajamos
prefektūros buvusių karo policijos auklėtinių patarėjas. Nesenai
vykusio susitikimo metu vienas žmogus atpažino mane ir priėjo
šypsodamasis. Po kelių minučių pokalbio aš sužinojau, kad jis
buvo vienas iš tų vyrų, kurie užpuolė mane tą dieną prieš
daugelį metų. Štai ką jis man papasakojo: Aš labai atsiprašau
dėl to įvykio. Tą dieną mes svarstėme, ar naujasis aikido
dėstytojas iš tiesų yra stiprus. Mes, karštakošiai karo
policininkai, aptarinėjome tai ir pagaliau nusprendėme išbandyti
naująjį mokytoją. Apie 30 vyrų surengė pasalą. Mes buvome be
galo nustebę, kad 30 savimi pasitikinčių vyrų nieko negalėjo
padaryti prieš jūsų jėgą.
Ar
mokydamas Tojamos mokykloje patyrėte kokių nors nutikimų?
Didysis
mokytojas: Jėgos išbandymų?... Vienas toks įvykis nutiko prieš
istoriją su karo policija. Keletas kapitonų, kurie buvo Tojamos
mokyklos instruktoriai, pakvietė mane išmėginti savo jėgas prieš
juos. Jie gyrėsi savo sugebėjimais sakydami, Aš galiu pakelti
tokį ir tokį svorį arba Aš sulaužiau tiek ir tiek colių
storio lentą. Pasakiau jiems, Aš neturiu tokios jėgos kaip
jūs, tačiau galiu pargriauti jus mažuoju piršteliu.
Apgailestauju, jei teks jus mesti, todėl geriau padarykime taip.
Ištiesęs savo dešinę ranką padėjau rodomąjį pirštą ant
stalo krašto ir pasiūliau jiems atsigulti ant pilvo skersai mano
rankos. Iš pradžių vienas, paskui du, vėliau trys karininkai
sugulė ant mano rankos, o tuo metu visi žiūrėjo akis išplėtę.
Galų gale ant mano rankos sugulė šeši vyrai, o aš tuo metu
paprašiau greta stovinčio karininko stiklinės vandens. Kol gėriau
vandenį, laikydamas stiklinę kaire ranka, visi buvo nuščiuvę ir
žvalgėsi.
Laukite tęsinio...
Iš
japonų kalbos vertė Stenlis Praninas ir Katsuaki Terasava
Iš anglų kalbos vertė
D. Jablonskis, redagavo D. Jakubauskaitė