Interviu išspausdintas 1956 metų gegužės 27 dieną Šukan Jomiuri laikraštyje ir buvo perspausdintas sutikus Jomiuri Šimbun kompanijai. Interviu metu didžiajam mokytojui buvo 72 metai.
Žodis
kvailys (aho) yra užrašomas dviem kiniškais ženklais,
reiškiančiais lengva valdyti. Būtų lengva valdyti pasaulį,
jei visi taptų kvailiais, ar ne?
Aš
sutinku būti vadinamas kvailu. Šis kvailys galvoja savo galva ir
nepriklauso jokiai grupei. Tie, kurie kelia scenas, nori pasirodyti,
kokie jie yra didingi. Nėra jokios naudos būti tokios grupės
dalimi. (Didysis mokytojas deklamuoja eilėraštį) Nuostabi
dangaus ir žemės forma yra kami sutvertos vieningos šeimos
apraiška... Nors aš ir neišmanėlis, tačiau, mano nuomone,
šeima, kuri neturi savo centro, yra tas pats, kaip ir kelios
skirtingos šeimos, gyvenančios po vienu stogu. Toks šeimų
susitelkimas paprasčiausiai negali veikti. Visi atkakliai laikosi
savo nuomonės ir negali išsirinkti lyderio. Tačiau jeigu atsirastų
iš tiesų iškili asmenybė, visi imtų sekti paskui jį. Aš turiu
savo misiją, kurią privalau atlikti ir jūs, pone, turite savo
misiją. Tiek laikraštis, tiek ūkininkas turi savo misiją. Visi
turi savo paskirtis. Reikia tik įgyvendinti dangaus mums skirtas
užduotis. Juk nekiltų jokių nesutarimų, jei viskas vyktų taip.
Jei
jūs sakote, kad turtingųjų misija yra būti turtingais, o vargšų
- būti vargšais, pastarieji to neišgirs.
Aš
nekalbu apie pinigus.
Aš ketinu
nuolankiai atlikti savo misiją. Tačiau pasaulyje, kuriame
karininkai ir valstybės pareigūnai trukdo tai padaryti, per daug
pabrėždami imperatoriaus svarbą, mūsų šalis atsidurs tokioje
pačioje situacijoje, kaip ir prieš tai. Beprasmiška skųstis, kad
jie neleidžia atlikti mums skirtų užduočių, kadangi kariuomenė
yra ginkluota. Padėtis be išeities.
Tokių ginklų
nebereikės.
Niekas
nepasikeis, kol bus laikomasi nuostatos nusiginkluosiu tuomet, kai
kiti nusiginkluos.
Todėl
aš ir kalbu apie militaristinės psichologijos atsikratymą. Vieni
žmonės mėgino paversti Japoniją visatos centru ir mirė visų
nekenčiami, kiti žuvo mėgindami propaguoti demokratiją. Pasaulio
tvarka buvo iškraipyta, todėl nedelsdami turime atsisakyti tokių
metodų ir imtis skubių veiksmų. Mes turime atlikti savo šalies
dvasinio apvalymo aktą. Jūs tikriausiai nežinote, ką aš turiu
mintyje sakydamas dvasinio apvalymo aktas. Aš nekalbu apie
misogi (apsivalymas) senąja to žodžio prasme, kuri nepadeda.
Šiais laikais misogi buvo pakeistas, tačiau tuo pačiu mes turime
pasitikėti tuo, kas yra užrašyta klasikinėje Japonijos
literatūroje. Ten parašyta, kad pasaulis buvo sukurtas 75 garsų
subtilių virpesių dėka. Aikido yra visų žmonių ir reiškinių
apsivalymo metodo paaiškinimas. Tai veiksmas, kupinas kami (paž.
dangaus ir žemės saisei iči*) dvasios. Tai yra didžioji
demokratija. Yra sakančių, kad saisei iči yra imperatoriaus
dingstis sukurti militaristinę vyriausybę, tačiau tai absurdas.
Tai yra didžioji demokratija, didysis nesipriešinimo principas.
*
Paž. religijos-valstybės vienybė. Tikriausiai reiškia
elgtis kupinam kami dvasios.
Man
patinka nesipriešinimo principas.
Aš
noriu užmegti ryšį su taikos šalininkais. Religiniai fanatikai
yra labiausiai atsilikę nuo laikmečio.
Jūs
dažnai sakote tai, kas man patinka. (Juokiasi)
Ką
gali pasiekti tokie užsispyrę kvailiai?
Jie
gali uždirbti pinigus.
Man
labai patinka melstis kami (dievybė). Kai nulenkiu galvą sudėjęs
rankas maldai, jaučiuosi labai gerai. Kiekvieną rytą atsikėlęs
suploju rankomis prieš altorių su dėkingumo jausmu. Mano vaikai
juokiasi iš manęs sakydami, kad esu senamadiškas, tačiau aš
manau priešingai. Aš esu šiuolaikiškas, nes manyje telpa visata.
Manyje gyvena senųjų laikų kami, dabartis ir ateitis. Kami gyvena
sveikuose žmonėse. Sveikiems žmonėms yra suteikta didelė galia.
Pažvelkite į saulę. Juk ji akinanti, ar ne? Tačiau manęs ji
neakina ir aš galiu žiūrėti į ją, kiek tik noriu.
Ir
jūsų akims nieko nenutinka? (Juokiasi)
Aš
bičiuliaujuosi su saule. Ji yra mano pusėje. Mane paveiktų net
praskriejusi žvaigždė, kadangi aš gyvenu toje pačioje visatoje.
Beveik
neįmanoma suprasti ką jūs sakote. Geriau papasakokite apie savo
praeities žygdarbius?
Daugumą
jų aš užmiršau. Būdamas jaunas maniau, kad galėsiu padėti
žmonėms naudodamas savo fizinę jėgą. Tuomet, žvelgdamas į
pasaulį, matydavau tik išmintingus, tačiau fiziškai silpnus,
žmones. Todėl nusprendžiau pasišvęsti tarnystei. Pavyzdžiui,
kai aplankydavau religingo žmogaus namus, mano darbas būdavo
tvarkingai sudėti visų šlepetes.
Turite
mintyje, kad prižiūrėdavote avalynę?
Aš
buvau pratęs tvarkyti avalynę ir auginti daržoves. Tai tarsi
Itoen*
praktika, kai
pradedi mokydamasis kaip valyti tualetą. Man buvo skirta misija,
todėl aš negalėjau apsiriboti tik tokiu darbu, nors tekdavo
atlikti ir daug žeminančių užduočių. Darydamas šiuos prastus
darbus aš pamažu tapau sveikesnis. Kartą lydėjau Omoto tikėjimo
vedlį Onisaburo Deguči. Jis pasakė man, kad mėgins persodinti
storą medį. Daugelis Omoto pasekėjų bandė išjudinti medį,
naudodami strypus, tačiau jis nepajudėjo nė colio. Žiūrėdamas į
juos, aš staiga nusprendžiau pajudinti tą medį. Tą pačią
akimirką visas kūnas paraudo ir sušilo, tartum po pirties, ir
ašaros ėmė kauptis mano akyse. Tai buvo pasipiktinimo ašaros. Aš
klausiau savęs, kodėl žmonės negali sutarti tarpusavyje. Bent jau
mes, japonai, turime būti draugais. Aš praliejau pasipiktinimo
ašaras. Tuomet pats vienas ėmiausi darbo ir medis palengva
pajudėjo, nors jis ir nepasidavė, kai daugelis mėgino jį
pajudinti. Pasipiktinimo ašaros suteikė man galios toje
situacijoje. Mokytojas Onisaburo Deguči sakė, kad aš buvau
dieviškai įkvėptas.
*1905
metais Tenko Nišidos įkurta dvasinio ugdymo salė.
Iš
tiesų tai Onisaburo Deguči buvo dieviškai įkvėptas? (Juokiasi)
Todėl
ir pasivadinau Rikizo (paž. jėgos saugykla) pravarde.
Aš galėjau pajudinti akmeninį tiltą, sveriantį daugiau nei 2000
svarų.
Tuomet
jūs buvote Omoto pasekėjas. O dabar?
Manau,
kad dabar jie nebenori pripažinti manęs vienu iš jų.
Kodėl
jūs tapote Omoto pasekėju?
Jie
išgydė mano tėvo ligą.
Ar
jis pasveiko?
Jis
mirė. Mirė, reiškia buvo išgydytas. Mes sergame tik kol gyvename.
(Juokiasi)
Jūs
iš tiesų kalbate mįslingai. Man reikia gerai pagalvoti, kad
suprasčiau jus. (Juokiasi)
Omoto
vis dar pripažįsta mane eiliniu nariu. Omoto tikėjimas
simbolizuoja didįjį demokratijos principą. Man neteko sutikti
didingesnio žmogaus nei mokytojas Onisaburo Deguči. Jis buvo didis
demokratijos šalininkas, nors ne kartą buvo klaidingai apkaltintas
priklausymu komunistų partijai. Jis buvo didis žmogus. Iš jo aš
išmokau studijuoti kotodama*. Onisaburo Deguči nemokė manęs, aš
savaime išmokau būdamas kartu su juo. Kartą, vidurnaktį,
parvilkau už apykaklės du Omoto tikėjimo vadovus ir pristačiau
juos namo. Jie maldavo manęs taip su jais nesielgti, tačiau
pasakiau jiems, kad jų nuomonės man nerūpi ir pristačiau juos
namo. Aš buvau daugelyje susirėmimų, tačiau niekada nebuvau
įveiktas. Kadaise aš keliavau nešiodamasis bambukinį kardą.
*Onisaburo
Deguči skleistas mokymas apie garsų sistemą, kuri veikia fizinį
pasaulį.
Jūs
nugalėjote sumo imtynininką.
Taip,
Tenriu ir Onosato. Kai Onosato puolė mane, aš lengvai pakėliau jį
ir permečiau. Vyras, vardu Toranosuke Matsumoto, kuris, deja, mirė
Tarybų Sąjungoje, pasiūlė Tenriu išbandyti mano jėgą. Tuomet
Tenriu juokėsi. Jis buvo daugiau nei šešių pėdų ūgio ir svėrė
virš 240 svarų. Aš buvau toks mažas lyginant su juo, kad surengti
sumo kovą buvo tiesiog neįmanoma. Bet kokiu atveju, aš sutikau
pamėginti. Lengvai sugriebiau jo ranką ir tuomet liepiau jam
stipriai stumti mane. Jis stengėsi iš visų jėgų, tačiau aš
pasakiau jam, Tu neturi daug jėgos, ar ne? ir tuomet šiek
tiek pajudėjau. Jis pargriuvo. Visą tą laiką aš sėdėjau.
Harmonija yra svarbus veiksnys bet kuriame taikiame japonų
kovos mene. Jėga ateina tuomet, kai esi ramus. Jei esi pernelyg
nekantrus, tu pralaimėsi. Kitais žodžiais, aiki reiškia nugalėti
teisingai. Turi įveikti kardą savyje. Tai vadinama katsuhajabi*
(paž. pergalė-greita-saulė) ir yra daug greičiau nei saulė,
mėnulis ir žemė todėl, kad tu pats esi visata. Visatoje nieko
nėra greičiau ar lėčiau. Nėra nieko didingesnio.
*Kodžiki
dievybės vardas, kurią saulės deivė paskyrė vadovauti žemei.
Mėgstamas Morihėjaus Uešibos posakis, kuris dažnai sutinkamas
kaligrafijoje.
Neabejoju,
kad netgi Tenriu negalėtų įveikti visatos. Ką jūs veikėte karo
metu?
Karo
metu aš buvau vienas. Tada buvau atsakingas už visas kariuomenės
ir jūrų laivyno mokyklas. Turėjau tris mašinas ir niekada
nesinaudojau viešuoju transportu. Jie man neleisdavo. Tais laikais
keliaudavau pirmąja klase. Dabar man sunku keliauti, kadangi
bilietas yra įprastinis.
Ar
kariškiai galėjo
suprasti aikido dvasią?
Ne,
negalėjo. Kariškiai viską vertina iš mūšių perspektyvos, o aš
remiuosi savimi ir aiki.
Jie
juk neatsakydavo Klausau, pone, kai jūs jiems tai
aiškindavote?
Būtent
taip jie ir atsakydavo Klausau, klausau!
Išspausdinta
1987 metais 75 ir 76 Aiki News numeriuose
Vertė
D. Jablonskis, redagavo D. Jakubauskaitė